Nieuws nwa
28 april 2025

Project Pedagogiek van de Hoop afgerond!

Met veel enthousiasme delen we de resultaten van het afgeronde Pedagogiek van de Hoop-project. Dit project, gefinancierd door de NWA-route Jeugd, heeft ons veel geleerd over klimaatonderwijs, toekomstdenken en actieve hoop. Hieronder lees je de belangrijkste punten.

Wat hebben we gedaan?

Samen met een transdisciplinair team van de faculteiten Sociale Wetenschappen, Geowetenschappen, Stichting Technotrend en docenten in het voortgezet onderwijs hebben we lespakketten ontwikkeld voor middelbare scholieren. De lessen, gericht op klimaatverandering, toekomstdenken en actieve hoop, zijn getest door enthousiaste docenten. Hun waardevolle feedback heeft ons geholpen om het materiaal verder te verbeteren.

Wat hebben we ontdekt?

  • De werkvormen stimuleren jongeren om actief na te denken over de toekomst en zorgen voor levendige gesprekken in de klas.
  • Klimaatverandering blijkt een aansprekend thema dat goed aansluit bij gesprekken over verleden en toekomst. Zelfs leerlingen die eerst weinig interesse hadden, vinden het onderwerp boeiend.

Wat hebben we bereikt?

  • Lesmateriaal voor middelbare scholen: Praktisch en toegankelijk, ook zonder uitgebreide kennis over klimaatverandering.
  • Onderzoek: We verzamelden longitudinale data (3 meetmomenten) over onderwerpen zoals klimaat-gerelateerde mentale gezondheid (eco-angst en eco-depressie), duurzaam gedrag, hoop en verwachtingen voor de toekomst. Dit maakt deel uit van het Futuring Pedagogies-project.

Wat zijn we nu aan het doen?

Onderzoek & Publicaties

  • Artikelen over het lesmateriaal zijn gepubliceerd in Geografie (betaalde toegang). Wil je het volledige lesmateriaal gratis ontvangen? Neem contact op met Tim Favier via t.favier@uu.nl.
  • We ontwikkelen een codeboek met alle data uit het longitudinale onderzoek.
  • Annabelle Christiaens valideert momenteel een ECO-Self vragenlijst. Deze vragenlijst meet hoe jongeren die opgroeien in een door klimaatverandering bedreigde wereld, duurzame betrokkenheid als onderdeel van hun identiteit gaan zien. Met toenemende zorgen over de gezondheid van onze planeet, vooral onder jongeren, kunnen pro-milieu overwegingen een centraal aspect worden van wie ze zijn en willen worden. Meer updates over deze studie volgen binnenkort.

Nieuwe projecten

  • We testen onze lesmaterialen onder VMBO-leerlingen. Ben jij een VMBO-docent of ken je er één? Laat het ons weten!

Training voor docenten

Wil je deze lessen gebruiken? Meld je aan voor onze Masterclass Duurzaam Onderwijs via: www.masterclassduurzaamonderwijs.nl.

Samenwerken? 

Dankzij leerlingen en docenten hebben we waardevolle gegevens verzameld. Wil je onderzoek doen naar mentale gezondheid door klimaatverandering, onderwijs of hoe jongeren hierover denken? Neem contact op met Andrik Becht via a.i.becht@uu.nl.

Meer updates vind je via de volgende link: www.didactiekvandehoop.nl

Met dank aan: Tim Favier, Wiebe Bor, Annabelle Christiaens, Frank Goethals, Mark Boode, Patrick van der Hofstad, Stichting Technotrend, Britta Ricker, Karin Rebel, Dynamics of youth, Pathways to sustainability, Julia Kasch

Dit project wordt mede mogelijk gemaakt door:

Logo 1
Logo nwa
Logo
Logo color dark