Leerlingen in het speciaal (basis)onderwijs lopen een relatief hoog risico op schoolverzuim en schooluitval. Onderzocht wordt of het integreren van jeugdhulp in het speciaal (basis)onderwijs kan bijdragen aan het verminderen en/of voorkomen van gedragsproblematiek, schoolverzuim en schooluitval.
Preventie van schoolverzuim en schooluitval door geïntegreerde jeugdhulpverlening (Zorg in Onderwijstijd) in het speciaal (basis)onderwijs (s(b)o)
Penvoeder namens het consortium:
dr. Arjen (A.G.) van Assen
Looptijd:
2025 – 2027
Centrale onderzoeksvraag:
Leerlingen in het speciaal (basis-) onderwijs ontvangen naast de ondersteuning op school vaak ook nog een vorm van jeugdhulpverlening. De verwachting is dat door zorg in de schoolomgeving aan te bieden (geïntegreerde jeugdhulpverlening) meer preventief kan worden gehandeld. In dit onderzoek wordt in kaart gebracht of geïntegreerde jeugdhulp kan bijdragen aan het verminderen van gedragsproblematiek en het voorkomen van schoolverzuim en schooluitval. Daarnaast onderzoeken we welke factoren belemmerend en bevorderend zijn bij het aanbieden van goede geïntegreerde jeugdhulp.
Consortium:
Dit project wordt mede mogelijk gemaakt door: