Onder één dak: geïntegreerde jeugdhulp in het speciaal (basis)onderwijs

Leerlingen in het speciaal (basis)onderwijs lopen een relatief hoog risico op schoolverzuim en schooluitval. Onderzocht wordt of het integreren van jeugdhulp in het speciaal (basis)onderwijs kan bijdragen aan het verminderen en/of voorkomen van gedragsproblematiek, schoolverzuim en schooluitval. 

Speciaal onderwijs
2 categorien   roze   bruin
Onderzoek:

Preventie van schoolverzuim en schooluitval door geïntegreerde jeugdhulpverlening (Zorg in Onderwijstijd) in het speciaal (basis)onderwijs (s(b)o)

Penvoeder namens het consortium:

dr. Arjen (A.G.) van Assen 

Looptijd:

2025 – 2027

Centrale onderzoeksvraag:

Leerlingen in het speciaal (basis-) onderwijs ontvangen naast de ondersteuning op school vaak ook nog een vorm van jeugdhulpverlening. De verwachting is dat door zorg in de schoolomgeving aan te bieden (geïntegreerde jeugdhulpverlening) meer preventief kan worden gehandeld. In dit onderzoek wordt in kaart gebracht of geïntegreerde jeugdhulp kan bijdragen aan het verminderen van gedragsproblematiek en het voorkomen van schoolverzuim en schooluitval. Daarnaast onderzoeken we welke factoren belemmerend en bevorderend zijn bij het aanbieden van goede geïntegreerde jeugdhulp. 

Consortium: 

  • Rijksuniversiteit Groningen, Orthopedagogiek: Gedrag, Opvoeding en Kinderrechten
  • Rijksuniversiteit Groningen Orthopedagogiek: Leren en Ontwikkelen
  • RENN4: Regionaal Expertisecentrum Noord Nederland, Cluster 4

Meer informatie:

Dit project wordt mede mogelijk gemaakt door:

Logo 1
Logo nwa
Logo
Logo color dark