STRONGER2GETHER: Strengthening social relationships for students’ flourishing and mental well-being

Het STRONGER2GETHER-project ondersteunt jongeren te floreren door het versterken van hun sociale relaties, wat cruciaal is voor hun mentale gezondheid en welzijn. Samen met jongeren en professionals worden er interventies ontwikkelt en getest die positieve relaties bevorderen, zowel in de klas als daarbuiten

Stronger2gether
Drie categorien
Onderzoek:

STRONGER2GETHER: Strengthening social relationships for students’ flourishing and mental well-being

Penvoeder namens het consortium:

dr. Chiel van der Veen -- Hogeschool Windesheim (Almere)

Looptijd:

2025 – 2031

Centrale onderzoeksvraag:

Het STRONGER2GETHER-project (S2G) richt zich op het versterken van het mentale welzijn en veerkracht van jongeren door hen te ondersteunen in het opbouwen en onderhouden van positieve sociale relaties in verschillende contexten, zoals school, buurt, sport en online. Het doel van S2G is om inzicht te verkrijgen in hoe sociale relaties bijdragen aan het welzijn en floreren van jongeren en hoe deze relaties kunnen worden bevorderd. Jongeren in het vmbo, mbo en speciaal onderwijs staan hierbij centraal, omdat zij vaak onderbelicht zijn in onderzoek en beleid.

In werkpakket 1 (WP1) wordt het CARES-framework ontwikkeld, dat wetenschappelijke kennis integreert over hoe sociale relaties en floreren ondersteund kunnen worden binnen de sociaal-ecologische systemen waarin jongeren zich bevinden. Dit raamwerk vormt de basis voor interventies die in WP2 zullen worden herontworpen, geïmplementeerd en geëvalueerd in nauwe samenwerking met jongeren en professionals. WP3 faciliteert deze samenwerking via Research & Development Communities (RDC’s) en Living Labs (LL’s). WP4 richt zich op de vertaling van deze kennis naar onderwijsprogramma's en curricula voor (toekomstige) professionals.

De verwachte impact van S2G is tweeledig: enerzijds het mentale welzijn van jongeren verbeteren door hen te helpen gezonde, betekenisvolle sociale relaties op te bouwen die bijdragen aan een florerend leven. Anderzijds het streven naar duurzame veranderingen in het onderwijs door de CARES-interventies en kennis over te dragen aan professionals en beleidsmakers, zodat deze breed worden toegepast in diverse onderwijssystemen en gemeenschappen. Het project wordt uitgevoerd in nauwe samenwerking met scholen, professionals en jongeren zelf.

Consortium: 

Praktijkpartners: 

  • De Twijn VSO
  • Landstede MBO
  • RENN4
  • ROC Firda
  • ROC van Twente
  • Stichting Openbaar Onderwijs Zwolle & Regio (OOZ)
  • Lassus Campus, Stichting Openbaar Onderwijs Zwolle & Regio (OOZ)
  • Stichting Wegwijs in Gedrag
  • Voortgezet Onderwijs Meppel & Omgeving (VOMEO)
  • Stad & Esch VMBO
  • VSO De Ambelt

Hogescholen:

  • Hogeschool Windesheim
  • Fontys Hogeschool
  • Hanzehogeschool Groningen
  • Hogeschool Rotterdam - Rotterdam University of Applied Sciences
  • Hogeschool Utrecht

Universiteiten:

  • Erasmus Universiteit Rotterdam
  • Utrecht University
  • Radboud Universiteit Nijmegen
  • Rijksuniversiteit Groningen
  • Universiteit Twente
  • Universiteit voor Humanistiek
  • Vrije Universiteit Amsterdam

Kennisinstelling:

  • TNO

Landelijke koepelorganisaties:

  • Ingrado, vereniging voor leerplicht en doorstroompunt
  • Kenniscentrum Kinder- en Jeugdpsychiatrie
  • Graduate school of teaching
  • LBBO, beroepsgroep voor professionele begeleiders
  • LOWAN, ondersteuning onderwijs nieuwkomers
  • NJI, Nederlands Jeugd Instituut
  • Platform Waardengedreven Beroepsonderwijs
  • Sardes/Stichting CAOP
  • Sectorraad GO, voor gespecialiseerd onderwijs
  • VERUS, vereniging voor katholiek en christelijk onderwijs
  • VOS/ABB, vereniging van openbare en algemeen toegankelijke scholen

Artikelen over het project:

STRONGER2GETHER ontvangt financiering voor NWA ORC 2024

Dit project wordt mede mogelijk gemaakt door:

Logo 1
Logo nwa
Logo
Logo color dark