Normativiteit van opvoeding en onderwijs

Wat is ‘gezond’ opgroeien? Wat is ‘goed’ opvoeden? Wat is goed onderwijs? Hier horen allerlei waarden en normen bij. Hetzelfde geldt voor de kennis en vaardigheden die jongeren in de 21e eeuw nodig hebben. Daarbij horen aannames over de ideale toekomstige maatschappij. Over die waarden en normen is beperkt discussie, terwijl ze aan de basis staan voor de organisatie en inrichting van onderwijsprogramma’s, zorgprotocollen en ondersteuning. Juist in een diverse samenleving en in het jeugddomein zijn deze discussies cruciaal. 

NWA Jeugd in ontwikkeling 03

Onderzoeksthema’s:

Idealen, verwachtingen en waarden van jongeren en ouders

Jongeren en hun ouders hebben idealen en verwachtingen voor de toekomst. Die ontlenen zij aan hun directe omgeving. Die omgevingen, online en offline, verschillen van elkaar, wat leidt tot diversiteit in maatschappelijke idealen tussen jeugdigen en hun ouders. Die diversiteit is waardevol, maar kan ook conflicten veroorzaken. 

Centrale onderzoeksvragen:

  1. Hoe stellen jongeren en hun ouders zich een ideale samenleving voor – zowel binnen het gezin als in de maatschappij? Wat vinden zij belangrijk, en hoe denken ze dat zijzelf en anderen kunnen bijdragen om die ideale samenleving werkelijkheid te maken?  
  2. Hoe kan positief worden omgegaan met diversiteit in maatschappelijke idealen tussen groepen jeugdigen en ouders, om te voorkomen dat sociale tegenstellingen maatschappelijk ontwrichtend werken? 
Normen en waarden in pedagogische relaties

Zowel professionals in het onderwijs en in de jeugdzorg kunnen verschillende opvattingen hebben over wat goed is voor een kind, en dit kan ook het geval zijn tussen de ouders en onderwijs- en jeugdprofessionals. Dit kan leiden tot onbegrip en frustratie over en weer over wat de beste ondersteuning en begeleiding is. Ook kan het ertoe leiden dat ouders minder snel of juist vaker ondersteuning zoeken voor hun kind of dat de ondersteuning die ze krijgen niet aansluit bij hun ideeën over wat goede hulp is. Onderwijs- en jeugdprofessionals worstelen hiermee: in hoeverre kunnen zij zich bemoeien met de waarden en normen van de ouders?

Centrale onderzoeksvragen:

  1. Welke impliciete en expliciete normen en waarden kunnen worden onderscheiden in onderwijsprogramma’s, opvoedingsondersteuning en alle relevante vormen van jeugdhulp? 
  2. Hoe verhouden de normen en doelen van jeugdigen en ouders zich tot die van onderwijs- en jeugdprofessionals en jeugd- en onderwijsbeleid? 
  3. Wat hebben onderwijs- en jeugdprofessionals nodig om zich bewust te zijn van de normativiteit in hun eigen handelen en deze waar nodig ter discussie te stellen om inclusief te kunnen handelen? 
21st century skills

Kritisch en creatief denken, omgaan met onzekerheid en digitale geletterdheid zijn voorbeelden van 21st century skills. Als jongeren dit moeten leren, doen we tegelijkertijd aannames over wat een wenselijke toekomstige samenleving is. Welke ideeën hebben jeugdigen hier zelf over? En welke gevolgen heeft het voor het onderwijs en wat we van leraren verwachten?

Centrale onderzoeksvragen:

  1. Welke visies op de samenleving van de toekomst liggen ten grondslag aan verschillende onderwijspraktijken gericht op het ontwikkelen van 21st century skills?
  2. Welke visies op de ontwikkeling van de jeugd liggen ten grondslag aan theorie en praktijk met betrekking tot het ontwikkelen van 21st century skills in verschillende ontwikkelingsfasen? 
  3. Welke vaardigheden zijn in de beleving van jeugdigen zelf van belang in een veranderende wereld, een veranderende samenleving en een veranderende arbeidsmarkt? Welke leerbehoeften hebben zij op dit vlak? En wat betekent dit voor het onderwijssysteem, het curriculum en de opleiding van onderwijsprofessionals? 
Sociale identiteit

Hoe jongeren zichzelf zien binnen verschillende sociale dimensies – zoals culturele of religieuze achtergrond, politieke overtuiging of seksuele identiteit – is essentieel voor hun zelfbeeld en maatschappelijke positie. Het respecteren van deze sociale identiteiten is van groot belang voor hun welzijn en verbondenheid met de samenleving. Wanneer jongeren echter het gevoel hebben buitengesloten, gestigmatiseerd of gediscrimineerd te worden, kan de zoektocht naar hun identiteit omslaan in maatschappelijke vervreemding. In sommige gevallen leidt dit zelfs tot vormen van radicalisering. Zulke processen worden vaak versterkt wanneer jongeren het gevoel hebben dat identiteit niet wordt erkend of gewaardeerd. 

Centrale onderzoeksvragen: 

  1. Welke bronnen en mechanismen beïnvloeden de vorming van sociale identiteiten, en hoe ontwikkelen zich daarbij de bijbehorende groepsnormen en -waarden? 
  2. Welke invloed heeft het publieke debat over de Nederlandse identiteit op het ontstaan en versterken van (voor)oordelen ten aanzien van jongeren met specifieke sociale identiteiten en groepsaffiliaties? En op welke manier beïnvloeden deze beeldvormingen hun zelfperceptie, maatschappelijke positie en kansen op inclusie of uitsluiting? 
  3. Wat is er nodig om jeugdigen te helpen in hun sociale-identiteitsontwikkeling? En hoe kunnen verschillende partijen hier een rol in spelen, met name als normen en waarden van specifieke sociale groepen jeugdigen niet stroken met de doelen van betrokken organisaties en instellingen? 

    Projecten binnen Normativiteit van opvoeding en onderwijs

    LeesEvolutie
    1 categorie   bruin

    LeesEvolutie

    De leesvaardigheid in Nederland holt achteruit. Al jaren volgen nieuwe lesmethodes en interventies elkaar op, zonder het gehoopte resultaat. Dit onderzoek gaat terug naar de basis: waarom lezen mensen, vooral jonge mensen?

    Regenbooggezinnen
    2 categorien   roze   bruin

    Regenbooggezinnen

    Sinds 2020 is het in Nederland mogelijk voor man-man koppels om een baby te krijgen met behulp van een draagmoeder en een eiceldonor, met als resultaat de eerste geboorte van een kind op 5 augustus 2021. In dit project wordt kennis verzameld om counselingrichtlijnen en trainingen te ontwikkelen.

    Sociale cohesie in de klas
    Drie categorien

    Sociale cohesie in de klas

    Dit onderzoeksproject richt zich op het versterken van sociale cohesie in de klas. Samen met leraren en leerlingen kijken we naar huidige en nieuwe manieren om sociale cohesie te versterken en te meten in klassen en scholen met een grote sociaaleconomische en culturele diversiteit.

    Gelijke kansen in jeugdgezondheidzorg
    Drie categorien

    Gelijke kansen in Jeugdgezondheid

    Het doel van dit onderzoek is om op basis van de inzichten uit het onderzoek de jeugdgezondheidzorg te versterken. En opeenstapeling van risicogedrag zoveel mogelijk te voorkomen.

    De kracht van ontmoeting
    Drie categorien

    Kracht van ontmoeting

    Ouder- en Kindteams (OKT) en andere sociale wijkteams werken hard aan de aansluiting met de leefwereld en behoeften van kinderen, jongeren en ouders. Dit onderzoeksproject volgt verschillende ‘praktijken van ontmoeting’, waarmee het Amsterdamse OKT investeert in open kennismaking en verbinding met de wijk. 

    Stress Less
    2 categorien   bruin   geel

    Stress Less

    Stress is iets wat veel jongeren en volwassenen kennen. Jongeren krijgen op steeds jongere leeftijd te maken met langdurige stress, en soms zelfs met een burn-out. Toch is stress niet alleen negatief. Daarom is het belangrijk om jongeren uit te leggen wat stress is, hoe stress ontstaat en hoe zij goed met stress om kunnen gaan zodat de stress niet verergert maar juist afneemt.   

    Aanvullend onderwijs
    Drie categorien

    Aanvullend onderwijs

    Met dit project spelen we in op de ontwikkeling dat leren en ontwikkelen van kinderen en jongeren steeds meer buiten de school plaatsvindt. 

    NWA jeugdzorg thema's
    Thema's

    NWA-route Jeugd investeert in nieuw onderzoek over en met jeugd, dat kan bijdragen aan een gezonde, veilige en rechtvaardige samenleving voor een nieuwe generatie. Dit doen we aan de hand van vragen uit de samenleving.

    De route heeft gekozen voor een vernieuwende invalshoek door kinderen en jongeren centraal te stellen in een integratieve wetenschapsagenda; verschillende domeinen en specialismen rondom de jeugd worden meer met elkaar verbonden, vanuit het perspectief van de jeugd. Er zijn drie belangrijke vraagstukken die als thema's (gamechangers) in toekomstig onderzoek kunnen fungeren. 

    Dit project wordt mede mogelijk gemaakt door:

    Logo 1
    Logo nwa
    Logo
    Logo color dark